Zvýšený komfort
z cestovania
Zvýšený komfort
z cestovania
Spoločnost ALCASYS Slovakia uviedla v januári 2022 do života ďalší zo svojich projektov. Bolo za tým veľa práce, ako to už zvyčajne býva, keď sa dejú nové veci.
Išlo o dodávku Informačného Systému pre Cestujúcich (ISC), v angličtine označovanom ako Passenger Information Systems (PIS). Tento moderný systém zabezpečuje jednak zobrazenie informácií dôležitých pre cestujúcich, ako napríklad cieľ cesty, jednotlivé zastávky na ceste, trvanie jazdy, no tiež podporuje činnosť obslužného personálu vozidla, aj vďaka zabudovanému kamerovému systému, ktorý monitoruje priestor dverí ako aj celého vozidla.
V Tatrách dnes prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) 15 starších súprav Stadler s označením Stadler 425. K nim pribudlo päť nových súprav Stadler 495, a práve tie sú vybavené Informačným systémom od ALCASYS. Unikátnosť nových súprav Stadler 495 spočíva v tom, že môžu byť prevádzkované jednak ako “zubačka” zo stanice Štrba do stanice Štrbské Pleso, a ďalej pokračovať ako električka až do stanice Poprad bez toho, aby cestujúci museli prestupovať.
Nové súpravy Stadler 495 majú moderný dizajn, čo mierne kontrastuje s ich názvami podľa menej známych končiarov Vysokých Tatier: Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká.
Naša technológia zvyšuje komfort cestujúcich
Kým nebol systém spustený, cestujúci si museli kupovať cestovné lístky vopred. Dnes je možné zakúpiť si lístky pomocou platobných terminálov priamo vo vozidle bežnou platobnou kartou, alebo aplikáciou v smartfóne a hodinkách.
Častokrát sa tiež stávalo, že pri spriahnutí súprav rušňovodič nevidel cez nástupište. Vtedy dochádzalo k nehodám, napríklad k zakliesneniu cestujúceho vo dverách. Kamerový systém monitoruje každé dvere, takže rušňovodič má presnú informáciu a obraz o tom, kedy je nástup a výstup cestujúcich ukončený.
Systém prináša výhody aj z pohľadu ZSSK: umožňuje elektronické počítanie cestujúcich. To znamená, že prepravca vie presne, koľko ľudí prepraví, takže môže optimálne nasadzovať súpravy.
Vďaka informačným LCD displejom je v interiéri každej súpravy zobrazené aktuálne info o destinácii, cestovnom poriadku, aj o aktuálnej polohe. V porovnaní so staršími súpravami je to míľový skok vpred. K dispozícii je cestujúcim aj bezplatné pripojenie na wifi, s ktorým sa môžete pripojiť cez portál ZSSK zdarma na internet a browsovať na povolených stránkach.
Rušňovodič dostal v minulosti len itinerár - plán cesty vo forme PDF, a podľa neho sa riadil, na akej zastávke má stáť, alebo kde musí brzdiť. Dnes nájde inštrukcie v reálnom čase zobrazené na paneli rušňovodiča. Vďaka tomu minimalizujeme nielen použitie papiera na tlačenie inštrukcií. Zastarané súpravy si vyžadovali tiež obslužný personál, teraz stačí rušňovodič, čím sa ušetria náklady na vlakvedúceho.
Informačný systém pre cestujúcich použitý v tatranských električkách bol realizovaný formou subdodávky pre popredného svetového dodávateľa, švajčiarsku spoločnosť Stadler AG. Príprava a vývoj trval približne 2 roky a pracoval na ňom viac ako 10-členný tím ľudí. Následná implementačná fáza zabrala celých 9 mesiacov. Výroba trvá od objednávky, až po finálne odovzdanie súpravy do prevádzky spravidla 20-26 mesiacov.
Naša spoločnosť bola involvovaná do projektu od jeho začiatku. Podstatná bola príprava hardvérovej dodávky do Švajčiarska, kde ju následne pracovníci Stadler zabudovali a vykonali základnú montáž. Nasledovalo fyzické preskúšanie a kontrola funkčnosti. Takzvané oživovanie ISC súprav prebiehalo tiež vo Švajčiarsku, no finálne oživenie a preskúšanie bolo vykonané na Slovensku. Každá jedna súprava bola osobne preskúšaná a otestovaná aj tímom z ALCASYS. Medzitým sa upravoval aj softvér podľa potrieb vyplývajúcich z ďalších požiadaviek objednávateľa ZSSK.
.
Na projekte sú použité komponenty od renomovaných výrobcov z celého sveta. Informačné LCD displeje pochádzajú od talianskeho výrobcu, núdzová hovorová jednotka je mix nórskej a talianskej technológie. V konečnom výsledku tak nájdete kombináciu tej najlepšej svetovej kvality.
Železničná doprava si vyžaduje istú úroveň štandardizácie. Normy kladené na zariadenia sú významne vyššie, ako napríklad v štandardnom podnikovom či priemyselnom prostredí. Všetky zariadenie musia byť prevedené v tzv. železničnom štandarde, aby zvládali podmienky železničnej koľajovej dopravy. Preto zadávateľ projektu môže vyberať len renomovaných výrobcov so skúsenosťami v železničnej preprave .
Ostatných 10 rokov zažíva verejná, a predovšetkým železničná doprava významný nárast. Nie je to len vyšším komfortom v porovnaní s minulosťou, dôležitý je aj ekologický aspekt a znižovanie uhlíkovej stopy. Dodanými riešeniami chce dopravca spríjemniť cestujúcim pobyt v prostriedkoch hromadnej dopravy. Zvýšený komfort vyplýva z informovanosti, aj zo zlepšovania zákazníckej skúsenosti.
Tatranská elektrická železnica je jednou z najvýznamnejších tratí, ktoré prevádzkujú ZSSK – národný prepravca. Je prirodzenou snahou prepravcu dostať do Vysokých Tatier čo najviac návštevníkov tým najekologickejším spôsobom, keďže aktívny cestovný ruch so sebou prináša kapitál a možnosti pre pre rozvoj celého regiónu Vysokých Tatier.